zondag 17 april 2011

Brief aan Gemeente Groningen Januari 2011

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
van de gemeente Groningen
Grote Markt 1,
9700 AA Groningen

Datum                   : 2 januari 2011
Onderwerp            : Jongerenhuisvesting Reitdiep

Geacht College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Groningen,

Omdat binnenkort de raad van de gemeente Groningen een besluit gaat nemen over de jongerenhuisvesting waarin ook de Reitdiepzone is opgenomen, schrijven wij, bewoners van het appartementencomplex Marqant,
u deze brief.

Zoals u weet hebben de bewoners van het appartementencomplex Marqant, dat is gelegen aan het Reitdiep en tegenover de ACM-locatie waarop intensieve jongerenhuisvesting is gepland, hun verontrusting geuit over de plannen van jongerenhuisvesting.
Wij hebben aangegeven dat wij heel goed beseffen dat jongeren ook een plek in onze mooie stad verdienen, maar dat geldt ook voor ons, nieuwbakken bewoners van Marqant dat in het voorjaar 2009 is opgeleverd.
Wij willen ook graag prettig blijven wonen op deze locatie en om dat woongenot in de toekomst veilig te stellen hebben wij met u meegedacht over de invulling van het ACM-terrein en het naastgelegen terrein.

Kern van ons betoog is dat er een integraal plan voor de hele Reitdiepzone moet komen, inclusief de locaties die nu nog niet zijn ingevuld, zoals de voormalige GEM-betonlocatie die in handen van de gemeente is.
Dat integrale plan leidt er wellicht toe dat u afziet van hoogbouw op de ACM-locatie en het naastgelegen terrein zoals in de afgelopen jaren ook meermalen door betrokken partijen (gemeente, Lefier, makelaars) aan de - destijds toekomstige - bewoners van Marqant is toegezegd.
Aan die belofte houden we u graag. Vertrouwen is per slot van rekening de basis onder onze samenleving en dat geldt ook voor de relatie tussen overheid en burgers.

In het kader van de door u gewenste bewonersparticipatie hebben wij ons als bewoners van Marqant gebogen over uw voorlopige plannen en daar willen we in deze brief graag op reageren.
Daarnaast hebben wij ook nog heel veel vragen die betrekking hebben op de locatie en de voorbereiding van de planvorming. We hopen dat u die vragen voor ons kunt beantwoorden.
Allereerst onze gedachten over de invulling Reitdiepzone ten behoeve van jongerenhuisvesting.

Onze gedachten over invulling Reitdiepzone t.b.v. jongerenhuisvesting.        
Van de vier bouwlocaties langs het Reitdiep is het ACM-terrein misschien wel het minst geschikt voor grootschalige (hoogbouw) jongerenhuisvesting. Op deze locatie is immers sprake van particuliere woningen in de directe omgeving (Voermanstraat, Perseusstraat (Marqant), Friesestraatweg).
Voor de 3 andere locaties geldt dat in veel mindere mate.
Intensieve (hoog) bouw op de ACM-locatie is voor de direct omwonenden in vele opzichten nadelig: beperking van uitzicht, verwachte geluidsoverlast, parkeerproblemen, waardevermindering eigen woning etc.
            
In onze ogen is het niet meer dan logisch wanneer de verschillende partijen die de Reitdiepzone gaan ontwikkelen hun plannen op elkaar afstemmen wat betreft de hoeveelheid en de aard van de te bouwen wooneenheden en  het bouwtempo. De gemeente heeft zoals het nu lijkt zelf nog helemaal geen plannen voor de ontwikkeling van het GEM-betonterrein. Vraag: Wat is de reden hiervan?

Het voordeel van een integrale aanpak zou kunnen zijn dat Lefier de plannen van 3 woontorens van minstens 10 verdiepingen kan laten varen en daarmee aan de bezwaren van de bewoners van de Marqant e.o. tegemoet kan komen. Het motto is: Verdeel de te bouwen eenheden evenwichtig over de Reitdiepzone.

Het gevaar bestaat nu dat Lefier begint met het bouwen van 3 woontorens, terwijl er ondertussen ontwikkelingen gaande zijn die maken dat het aantal te bouwen eenheden op het ACM-terrein aanmerkelijk geringer had kunnen zijn. Die ontwikkelingen zijn:
-         In de raadscommissievergadering van 3 nov. j.l. is gebleken dat het politieke draagvlak om het Suikerunieterrein geschikt te maken voor jongerenhuisvesting is vergroot. Zelfs de wethouder is nu van mening dat deze optie nader bekeken kan worden.
Groot voordeel: Het nijpende woningtekort voor jongeren kan veel sneller aangepakt worden.
Nog te starten nieuwbouw op het ACM-terrein biedt immers pas in 2014 enig soelaas!
-         In dezelfde vergadering werd opgemerkt dat er veel serieuzer gekeken moet worden
              naar leegstand van grote gebouwen die geschikt gemaakt kunnen worden voor
              jongerenhuisvesting. (b.v. het gebouw van Sozawe (Zwarte Doos),  Huize Hunzerheem (Selwerd), het
                gebouw van de Belastingdienst aan de Hofstede de Grootkade).
Als bovenstaande ontwikkelingen omgezet kunnen worden in concrete maatregelen, c.q.  uitvoering dan is het zeer waarschijnlijk dat het contingent te bouwen wooneenheden voor jongeren op de geplande locaties naar beneden bijgesteld kan/moet worden.

Opmerking: Geluidmetingsnormen en fijnstofmetingen zouden bebouwing op ACM-locatie nog wel eens in de weg kunnen staan. De spoorlijn (met name de spoorbrug) en de vlakbij gelegen ringweg hadden op de Marqant een geluidsbelasting van 69db, terwijl 70db de kritische grens was.
De geplande jongerenhuisvesting komt dichter bij het spoor en de ringweg. Vandaar ook onze vragen.

Naar aanleiding van de informatie verkregen op de gemeentelijke discussieavond en de informatieavond van Lefier in september 2010 hebben wij nog heel veel vragen waarop wij graag een antwoord willen hebben.

Vragen
-          Het Akkoord van Groningen wil geen campusvoming op het Zernikecomplex.
De  projectcoördinator jongerenhuisvesting (Rene Asschert) zei tijdens de discussieavond op 1-6-’10 in ’t Vinkhuys: “Het is een politieke keuze en ik kan daar als ambtenaar geen stelling in nemen” .
Vraag: Wat betekent dat? Waarom kan hij het niet uitleggen? Is het geheim?
Mw. Kruders (gemeenteraadslid Student en Stad) zegt: “Op Zernike zijn veiligheids-
beperkingen waardoor de plek niet ideaal is voor bewoning.”
Vraag: Wat zijn die veiligheidsbeperkingen? Gelden die alleen voor Zernike of misschien ook elders?.
-          Artikel in DvhN van dinsdag 24-9-2010: Lefier zegt: “Campus kan niet in Groningen.
Dat heeft te maken met grond, geld en beleid.”
Vraag: Graag toelichting hierop.
              “Voor Lefier is de Reitdiepzone een interessante plek voor jongerenhuisvesting.”
                N.B. In feite creëert men nu een campus langs het Reitdiep, zeker als je de te
              bebouwen strook qua oppervlakte bekijkt.
                Mevr. Aarts van Lefier noemt het een  “parelsnoer van bouwlocaties”.
Studentenbeleid
Vraag: Wat is het beleid van de gemeente Groningen inzake studentenhuisvesting? Wat is de - met cijfers onderbouwde - visie op de noodzaak tot meer studentenhuisvesting? 
Vraag:Wat zijn de prognoses voor de toekomst t.a.v. studentenaantallen? Zijn deze realistisch, ook in het licht van het huidig kabinetsbeleid dat studeren duurder maakt en dat het bovendien voor studenten uit het buitenland moeilijker maakt naar Nederland te komen om te studeren i.v.m. aangescherpte regels voor immigratie en verblijf?
Vraag: Welke afweging maakt de gemeente om op deze specifieke locatie studentenhuisvesting te realiseren? Is onderzoek gedaan naar alternatieve locaties in de stad? Zijn er ook mogelijkheden om locaties elders in de stad geschikt te maken om studenten te huisvesten (bv. herontwikkeling leegstaande kantoren, Suikerunieterrein)?
Plangebied
                Vraag: Wat is de juridische status van het gebied?
Vraag: Kunnen we inzage krijgen in het bestemmingsplan voor de locatie tussen Reitdiep en de Westelijke Rondweg? Verschillende bewoners zijn eerder bij ROEZ geweest, maar het bestemmingplan was niet aanwezig. Ook willen we graag informatie over evt. plannen in voorbereiding inzake bestemmingsplanwijzigingen en/of vrijstellingsprocedures op grond van de Wet Ruimtelijke Ordening.
Vraag: Komen er, zoals aanbevolen door de provincie in het plan “Opheffing geluidszone Reitdiep”, ontheffingen om ontwikkelingen mogelijk te maken en vereiste maatregelen te nemen? (o.a. geluidsdichte/dove gevels aan rondwegzijde)
Een dove gevel aan de rondwegzijde heeft tot gevolg dat woningbouw Reitdiep-gericht zal zijn.
Vraag: Wat voor gevolgen heeft dit voor het geluid aan de Reitdiepzijde? Is daar ook in meegenomen dat geluid over het water (Reitdiep) verder draagt en beoogde bewoners (studenten) een ander levensritme hebben dan omwonenden?
Vraag: Uit onderzoek is gebleken dat de geluidsbelasting voor Marqant al aan zijn maximum zit. Op de flat is 69 decibel gemeten en dat is vrijwel gelijk aan het maximum aantal decibellen dat bij de bouw gold. Inmiddels is deze norm verlaagd. Hoe garandeert u dat deze norm door de bouwplannen niet wordt overschreden?


Aanwezige bedrijvigheid in plangebied
Vraag: Is er rekening gehouden met de beperking van de aanwezige bedrijvigheid in het plangebied voor de ontwikkeling van woningbouw in de nabijheid (afstand/zonering)?
Vraag: Hoe staat het met de bodemgesteldheid in het plangebied (industriegebied) als gevolg van decennialange bedrijvigheid?
Luchtkwaliteit
Indien reeds uitgevoerd: Vraag: Wat zijn de uitkomsten van het onderzoek naar de luchtkwaliteit in het plangebied? (zie opmerking Provincie in “Ontheffing geluidszone Reitdiep”)
Geluidshinder
Indien reeds uitgevoerd: Vraag: Wat zijn de uitkomsten van het onderzoek naar de geluidshinder in het plangebied? (zie opmerking Provincie in “Ontheffing geluidszone Reitdiep).
Vraag: Welk verkeersmodel is gebruikt? Is hierbij gebruik gemaakt van methodisch correct uitgevoerde verkeerstellingen? Is er een  berekening gemaakt voor de verkeersgroei in de toekomst en aandacht voor soorten verkeer (Euro-klassen, zwaar verkeer, etc.)? Is er ook een  “correctie wind vanuit westelijk richting” toegepast?
Externe veiligheid
Vraag: Hoe staat het met de externe veiligheid van het transport van gevaarlijke stoffen per spoor (o.a. van & naar haven Delfzijl) en rondweg?
Parkeren
In de nabijheid van het plangebied bestaat inmiddels in de praktijk een tekort aan parkeerruimte.
Vraag:Wat wordt in het plangebied aan parkeervoorzieningen gerealiseerd? Indien dit gerealiseerd wordt, wat voor gevolgen heeft dat, o.a. voor groenvoorzieningen/bomen in de nabijheid?
Reitdiep als watergang
–     In de “Ontheffing geluidszone Reitdiep”wordt ook gesproken over de afstand van woningbouw tot           het  Reitdiep als watergang en de waterafvoer (nu  groengebied, straks versteend) Vraag: Ontheffing
       vereist, noodzaak dat te doen?
–     Rekening houden met Reitdiep als natuurlijke watergang: groene oevers.

Informatie door de projectontwikkelaar
Zoals we ook eerder hebben aangegeven zijn we niet erg tevreden over de informatie die Lefier ons in de afgelopen periode heeft gegeven. Zij toont ook nu nog steeds in de publiciteit de bouwtekeningen (ACM-gebouw) die reeds lang zijn achterhaald. Ook is de communicatie niet transparant geweest tijdens de informatie-avond op 21 september j.l.
De bewoners hebben het gevoel dat er informatie wordt achtergehouden. Dit komt mede door het feit dat tijdens de koop van de appartementen de bewoners die gevraagd hebben naar de plannen op het ACM-terrein niet op de hoogte zijn gesteld van de voorgenomen hoogbouw op het ACM-terrein, inclusief het braakliggende stuk ernaast.

Tot slot
We beseffen dat wij u heel veel vragen stellen maar  willen toch graag, ook in het belang van de toekomstige bewoners,antwoord.
Daarnaast hopen we dat u onze suggesties –  de te bouwen eenheden evenwichtig te verdelen over de hele  Reitdiepzone; hoogbouw juist niet daar waar dichtbij andere woningen staan; jongerenhuisvesting op het Suikerunieterrein en in leegstaande kantoorgebouwen – wilt meenemen bij uw besluit over de jongerenhuisvesting waardoor de hoeveelheid en de hoogte van de geplande wooneenheden voor jongerenhuisvesting op het ACM-terrein en het daarnaast gelegen terrein naar beneden kan worden bijgesteld.

Vriendelijke groeten,
namens de bewoners van Marqant,


***** 


* In afschrift aan: De Raadsleden van de gemeente Groningen
                             De Statenleden van de Provincie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten